Alzehimer hastalığı, beyin hücrelerinin zaman ilerledikçe ölümüne bağlı olarak gelişen hafıza kaybı ve bunun beraberinde demans(bunama) ve genel anlamda çoğu bilişsel fonksiyonun azalması şekilinde kendini gösteren bir hastalıktır. Başlangıcında yalnızca basit unutkanlık ile kendini belli eden bu hastalık, ilerleyen evrelerinde hastanın yakın geçmişte yaşadığı olayları ve aile fertlerini unutması ile ağır bir şekilde ilerleyebilir. Peki beslenme alışkanlıklarımız bu hastalığın seyrini azaltabilir veya hastalığın gelişimini durdurabilir mi?

Diyabet, hipertansiyon, hiperlipidemi ve obezite gibi vasküler risk faktörleriyle mücadele ile Alzheimer hastalığının gelişmesinin önlenebileceğine dair birçok bilimsel çalışma mevcuttur. Dolayısıyla bu mücadelede önemli bir yere sahip olan beslenme ve yaşam tarzı değişikleriyle Alzheimer gelişiminin önlenebileceği kesin olmamakla birlikte vurgulanmaktadır.

Diyetle alınan antioksidanlar, B vitaminleri, polifenoller, yağ asitleri (omega 3 yağ asitleri gibi) ve balık, sebze tüketiminin artırılmasının Alzheimer Hastalığı gelişmesi riskini azaltacağına dair çalışmalar olmakla birlikte Alzheimer’dan koruyucuyu olabileceği düşünülmektedir.

ALZHEİMER’DAN KORUYUCU BESİNLER

ALZHEİMER’A KARŞI MİND DİYETİ

Yapılan bilimsel çalışmalarda MIND diyeti insanlarda alzheimer riskini %53 azaltmaktadır. MIND diyetinde hangi besinler yer alıyor? İşte Alzheimerdan korunabileceğiniz en etkili 9 BESİN!

  • KEPEKLİ TAHILLAR : Üretken bir beyin için lif kaynağına ihtiyacımız vardır. Günde 3 porsiyon kepekli tahıl tüketerek gereksinmemizi karşılayabiliriz.
  • KIRMIZI MEYVELER (ÇİLEK, AHUDUDU, FRAMBUAZ, YABAN MERSİNİ) : Bunlar içerdikleri flavanoller sayesinde hafıza kaybının ilerlemesini yavaşlatabilen tek meyve grubudur.
  • BARBUNYA: Büyüyen beyin hücreleri için, bol lifli ve düşük yağlı protein kaynağıdır.
  • YEŞİL YAPRAKLI SEBZELER : İçerdiği yüksek antioksidanlar ve karotenoidler sayesinde beynin boz madde yapısını korumaya yardımcı olur.
  • KÜMES HAYVANLARI : İçerdiği B vitaminleri ve düşük yağlı proteinler ile demansın (bunama) önlenmesine yardımcı olur.
  • YAĞLI TOHUMLAR (FINDIK, FISTIK, CEVİZ) : Zengin E vitamini içeriğine sahip olan bu besinlerin, alzheimer oluşma riskini azaltıcı etkisi vardır.
  • DİĞER SEBZELER : Bu besinler, bitki bazlı antioksidan gücü ile doludur.
  • BALIK : Beyin hücrelerini güçlendirici omega-3 yağ asitlerinin zengin kaynağıdır.
  • ŞARAP : Günde 1 kadeh şarap tüketmek, demans (bunama) riskini azaltır.

Ayrıca hafıza koruyucu polifenoller için,  salatalarda ve yemeklerde zeytinyağı kullanabiliriz.

MİNİMUM KULLANILACAK BESİNLER:

  • KIRMIZI ET: < Haftada 4 kez
  • FAST FOOD, KIZARTMALAR VE PEYNİR: < Haftada 1 kez
  • TEREYAĞ, MARGARİN: < Haftada 7 yemek kaşığı
  • HAMUR İŞLERİ VE TATLILAR: < Haftada 5 kez

 

 

 

 

admin

Author admin

More posts by admin