Karaciğer kanımızdaki zararlı maddeleri filtreleyen, besinlerin işlenmesine ve toksinlerin atılmasına yardımcı olan vücudun en ağır ve en büyük organıdır. Ülkemizde her 5 yetişkinden 1’inde görülen karaciğer yağlanması ise ciddi bir sağlık problemidir.❗

Fazla alkol tüketen bireylerde Alkolik yağlı karaciğer hastalığı gözlenirken; Non-alkolik yağlı karaciğer hastalığı ise alkol kullanımıyla ilgili değildir.✌🏻 Fazla kilolu, hareketsiz ve yüksek oranda işlenmiş besin tüketen bireylerde gözlenir. Alkole bağlı olmayan yağlı karaciğer,

  • Obezite
  • Bel çevresi yağlanması
  • İnsülin direnci
  • Yüksek rafine karbonhidrat tüketimi
  • Şekerli yiyecek-içecek tüketimi
  • Bozulmuş bağırsak florası ile yakından ilişkilidir.

Yüksek yağ veya yüksek protein içeren beslenme planları, hatalı, tek tip ve kişiye özel olmayan diyetler de karaciğer yağlanmasına sebep olarak karaciğer enzimlerinizde değişikliğe yol açabilir.

Karaciğer yağlanması için özel bir ilaç yoktur. Diyet ve yaşam tarzı değişiklikleri yağlı karaciğeri tedavi etmenin en etkili yoludur.⭐ Gelin sağlıklı bir karaciğer için neler yapabiliriz birlikte bakalım.

  1. FAZLA KİLOLARINIZDAN KURTULUN

Çalışmalar vücut ağırlığının %7-10’unu kaybetmenin iltihaplanma, fibroz, yara izi gibi karaciğer hastalık semptomlarını iyileştirebileceğini gösteriyor.

  1. RAFİNE KARBONHİDRATI AZALTIN

Karbonhidratın fazlası yağa dönüşür ve doğru karbonhidrat tercihi bu konuda çok önemlidir. Rafine karbonhidratlar işlenmiş tahıl ürünleridir. Yararlı kısımları rafine olmuş, lif içeriği azalmış beyaz ekmek, makarna, kraker, kek, gofret, çikolata, hamur işleri gibi besinler kan şekerinizde dalgalanmalara sebep olarak yeme isteğinizi de tetikleyebilir. Bu yüzden yararlı kısımları rafine olmamış, daha fazla vitamin mineral içeren ve sizi daha uzun süre tok tutarak kan şekerinizi dengelemede yardımcı olan tam tahıllı ekmek, yulaf, kepekli makarna gibi tam tahıllı besinleri tercih edin.

  1. UZAK DURUN✨
  • Alkol🥂
  • Gazlı-şekerli içecekler, meyve suları
  • Kızarmış yiyecekler
  • Fazla tuz ve şeker🍭
  • Hamur işleri, kek, kurabiye, pasta, börek
  • Paketli ürünler, cips, bisküvi, krakerler
  • Şarküteri ürünleri ve sakatatlar (Salam, sosis, sucuk, pastırma, ciğer, böbrek)
  • Kaymak-krema-mayonez gibi besinler karaciğerinizin yağlanma riskini arttırır.
  1. KARACİĞERİNİZİ KORUYAN BESİNLERİ DİYETİNİZE EKLEYİN🍀
  • ENGİNAR

Karaciğeri temizler. Safranın kolay akışını sağlar.

  • YABAN MERSİNİ- KIRMIZI ÜZÜM

Yaban mersini ve kırmızı üzüm gibi meyveler karaciğeri hasardan korumaya yardımcı antioksidanlar bakımından zengindir.

  • ZERDEÇAL

Zerdeçala sarı rengini ve antioksidan özelliklerini veren kurkumin maddesi birçok kronik hastalıkta tedavi edici özellik göstermektedir. Zerdeçal damar sağlığını iyileştirmekte, bağışıklığı desteklemekte, hafıza ve sinir hücre onarımına yardım etmektedir. Karaciğer hasarını önlerken, karaciğer yağlanması tedavisinde de kullanılmaktadır.

  • PANCAR

Pancar doğal detoksifikasyon enzimlerini arttırırken, karaciğeri oksidatif hasardan ve iltihaptan korur.

  • KAHVE

Kahve vücuttaki iltihabı azaltırken, karaciğerdeki antioksidan seviyelerini arttırarak karaciğer yağlanma riskini azaltır.☕

  • YEŞİL ÇAY

Yeşil çaydaki kateşin adlı antioksidanlar karaciğer enzim ve yağ seviyelerini iyileştirebilir.

  • GREYFURT

Greyfurttaki antioksidanlar vücuttaki inflamasyonu ve karaciğerdeki yağ miktarını azaltarak karaciğeri korur.

  • BROKOLİ

Brokoli, brüksel lahanası gibi sebzeler karaciğerin doğal detoksifikasyon enzimlerini arttırarak hasardan korumaya yardımcı olabilir. Oksidatif stresi azaltarak enzim seviyelerini iyileştirebilir.🥦

  • CEVİZ-AVOKADO-FINDIK

Sağlıklı yağlardan zengin bu besinler karaciğer hasarını yavaşlatabilecek bileşenlerden zengindir.

  • OMEGA-3

Omega-3 yağ asitlerinden zengin somon, sardalya, ton balığı gibi yağlı balık tüketimi karaciğerdeki yağ birikimini önlemede, enzim seviyelerini iyileştirmede ve iltihaplanmaya karşı savaşmada yardımcıdır.🐟

 

Kilo vermenin ve korumanın en iyi yolu hedefinize doğru küçük adımlar atmaktır. Bu besinleri diyetinize dahil etmek ise karaciğerinizin en iyi şekilde çalışmasını sağlamanın en iyi yoludur.

Karaciğer yağlanmasının kaderiniz olmasına izin vermeyin bir beslenme uzmanından destek alın. Sağlıklı bir beslenme programı ile karaciğer enzimlerinizin 3 ayda iyileşeceğini unutmayın. Önce kendinize sonra karaciğerinize iyi bakın.. Hoşçakalııııın 😊

admin

Author admin

More posts by admin